Muziekles

Wil je gitaar leren spelen?

Tijdens een proefles kunnen we kennis maken, kijken wat je graag zou willen en wat ik je zou kunnen leren.

Een proefles is gratis en vrijblijvend. 

ER IS OP DIT MOMENT HELAAS NOG MAAR ZEER BEPERKT PLEK


Na o.a. vijf jaar gitaarles te hebben gegeven bij Pianoleswinkel Marjolijn (nu Muziekleswinkel Marjolijn) in Watergraafsmeer ben ik sinds afgelopen schooljaar (2019-2020) voor mezelf begonnen. Mijn lespraktijk is gevestigd aan het Rapenburg 51. Er is een tafel met koffie, thee en WiFi en een kindertafel met kleurpotloden voor wie mee komt luisteren. 


Visie & praktijk

*Meestal kan worden begonnen met muziekles vanaf een jaar of 5. Iets jonger kan, afhankelijk van de leerling.

*Motivatie is het belangrijkste om een instrument te leren bespelen. De persoonlijke interesse van de leerling is essentieel voor de motivatie. Daarom probeer ik het lesmateriaal niet alleen bij het niveau, maar ook bij de smaak en wens van m'n leerlingen aan te laten sluiten.

*Van het begin af aan wordt aandacht besteed aan een goede speelhouding.

*Een goede techniek is een basis die helpt de muziek zo vrij mogelijk tot uiting te laten komen. Een fout aangeleerde techniek later weer afleren kan heel moeilijk zijn en veel tijd in beslag nemen. Zeker in het begin wordt in de meeste lessen wordt een (aantal) technische oefening(en) gespeeld. Dit kan al zonder enige notenkennis.

*De gitaar- en ukelelelessen beginnen met het op het gehoor stemmen van het instrument, of in elk geval een aantal snaren.

*Tijdens de les wordt van het begin af aan aandacht besteed aan de connectie tussen luisteren en spelen (auditieve methode).

*Ook wordt van het begin af aan aandacht besteed aan improvisatie. Dit kan al zonder kennis van toonladders en akkoorden. Goede improvisaties kunnen uitgroeien tot echte composities. Goede liedjesschrijvers en componisten zijn bijna altijd ook goede improvisatoren.

*De methodes en stukken worden zorgvuldig gekozen, zodat noten lezen en schrijven en muziektheorie gelijk opgaan met het spelen. Het begrijpen, lezen en schrijven van muziek hoeft niet demotiverend te zijn, als het maar toegepast is op de stukken en liedjes die worden gespeeld.

*Theorie komt aanvullend aan bod als het helpt de stukken en liedjes die worden gespeeld beter te begrijpen, of als er aan de hand daarvan een bredere interesse is. Of als het nodig is om een eigen compositie op te schrijven bijvoorbeeld.

*Bij melodiespel speel ik vaak een begeleiding zodra de leerling de noten onder de knie heeft, zodat de melodie meteen wordt gevoeld in de muzikale context (ritme en harmonie).

*Gitaar en ukelele, maar ook piano en accordeon, zijn uitermate geschikte instrumenten voor zangbegeleiding. Bij mij is zingen een natuurlijk onderdeel van de les.

*Op muziekles leer je niet alleen een instrument bespelen, je leert ook studeren.

*Als je naast de les zelf studeert ga je sneller vooruit en haal je meer uit de lessen zelf.

*Bij jonge leerlingen kunnen ouders en verzorgers een belangrijke rol spelen bij het creëren van de gewoonte om te studeren.









Dit is de tweede website die ik ooit heb gemaakt en hij is momenteel (april 2020) nog in wording.
Met dank aan TuxIC.nl (hosting) en HTML5webtemplates.co.uk (basisontwerp).